Головна | Контакти | Корисні лінки
 АСОЦІАЦІЯ МІЖНАРОДНИХ АВТОМОБІЛЬНИХ ПЕРЕВІЗНИКІВ УКРАЇНИ
19.01.2024  «єЧерга» ЗА і ПРОТИпропонуємо заповнити опитувальник    07.03.2023 Надання перевізникам – учасникам АсМАП України послуги з видачі гарантій Т1    30.11.2022 Шановні перевізники, з урахування можливих відключень електроенергії Заявки на отримання книжок МДП будуть прийматися до 14-00 години    07.04.2022 Наразі видача книжок МДП відбувається за попереднім телефонним запитом    04.02.2022 Доставка книжок МДП кур’єрською службою доставки.    16.03.2020 ЩО ТРЕБА ЗНАТИ ПІД ЧАС ПАНДЕМІЇ, ПОВ’ЯЗАНОЇ З КОРОНАВІРУСОМ COVID-19.    14.04.2014 Почни з себе, нe давай хабарів!    
Неділя, 24 листопада 2024 р.
НОВИНИ | ПРО АсМАП | Письмові запити | ЄУТР | КОНКУРСИ | Інформація для вступу
Гарячі новини
22.11.2024 До уваги ліцензіатів! ...    
21.11.2024 Нідерланди. Відновлення прикордонного контролю...    
21.11.2024 Туреччина. Перехід до фази NCTS 5 ...    
20.11.2024 Щодо питань проведення конкурсу та видачі дозвільних документів Європейської Конференції Міні...    
19.11.2024 Про приорітизацію в пунктах пропуску — Албіца (Румунія) - Леушени (Молдова) та Сірет (Румунія...    
18.11.2024 Укртрансбезпека оприлюднила інформацію про ефективність виконання рейсів до всіх країн члені...    
Авторизація
Логін
Пароль
 РеєструватисяЗабули пароль?
Пошук
Опитування
На данний момент немає опитувань
Старі опитування
Щодо заповнення податкових накладних ( узагальнені відповіді)
 

Враховуючи численні звернення учасників Асоціації щодо особливостей складання податкової накладної , з урахуванням усіх змін до Податкового кодексу України, узагальнюючих податкових консультацій та інших офіційних роз’яснень станом на вересень 2012 року надаємо узагальненні відповіді на основні питання.

1. Хто має право виписувати податкові накладні ?

Право виписки податкової накладної закріплене виключно за особами, зареєстрованими в якості платників ПДВ. Заповнення податкової накладної іншою особою (наприклад колишнім платником ПДВ, свідоцтво якого анульовано) автоматично спричиняє за собою її недійсність та відповідно відсутність податкового кредиту у покупця.

У зв’язку з цим рекомендуємо учасникам Асоціації при отриманні податкових накладних від постачальників перевіряти відомості про статус таких постачальників як платників ПДВ на сайті ДПС України за інтернет-адресами: http://sts.gov.ua/reestr та http://sts.gov.ua/businesspartner.

2. Форма податкової накладної.

Форма податкової накладної та порядок її заповнення затверджені Наказом Міністерства фінансів України від 01.11.2011 №1379 «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної».

Діючу на сьогодні форму податкової накладної можна завантажити за інтернет-адресою: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/za333-11 у розділі http://zakonst.rada.gov.ua/images/text/doc.gifСигнальний документ — d367716.doc.

3. Коли платник ПДВ зобов’язаний виписати податкову накладну?

Податкова накладна виписується на дату виникнення податкових зобов’язань, яка визначається відповідно до статті 187 Податкового кодексу (правило «першої події»). Отже, податкова накладна виписується на:

- або на дату зарахування коштів від покупця на банківський рахунок або в касу;

- або на дату відвантаження товарів, а для послуг - дату оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг.

Також у пункті 8 Наказу №1379 є перелік операцій, при здійсненні яких треба виписувати податкову накладну, оригінал якої не надається покупцю, а залишається у продавця.

Серед них зазначимо основні:

-         виписка на суму перевищення звичайної ціни над фактичною (код 01);

-         постачання неплатнику податку (код 02);

-         ліквідація основних засобів за самостійним рішенням платника податку (код 05);

-         експортні постачання (код 07);

-         виписка покупцем (отримувачем) послуг від нерезидента (код 14).

4. Чи обов'язково складати податкову накладну в паперовій формі? Чи можна скласти податкову накладну в електронній формі?

Покупець товарів чи послуг може обирати спосіб складання податкової накладної: в паперовому вигляді або в електронній формі.

До електронної форми ПН висуваються наступні вимоги:

- реєстрація електронного цифрового підпису уповноваженої особи;

- реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У разі складання накладної в електронній формі, складати її у паперовому вигляді не треба.

Податкові накладні, що не реєструються у Єдиному реєстрі виписуються лише у паперовому вигляді.

Також звертаємо увагу, що форму ПН (паперову чи електронну) обирає не продавець, а покупець.

5. Якою мовою та яким способом (друкованим чи рукописним) виписується податкова накладна? Якою мовою вказувати назву товару у податковій накладній?

Заповнюється податкова накладна виключно державною (українською) мовою одним з двох способів (п. 2 Порядку № 1379):

- або розпечатування бланка форми і заповнення його розбірливим почерком ручкою з чорнилом (пастою) синього або чорного кольору;

- або в електронному вигляді з подальшим розпечатуванням.

Звертаємо увагу на заборону у Порядку № 1379 виписки окремих реквізитів податкової накладної друкованим способом, а окремих – рукописним. Така податкова накладна не надає її отримувачу права на податковий кредит відповідно до інформація з Єдиної бази податкових знань (БПЗ).

У листі від 16.02.2012 №4809/7/15-3417-26 «Щодо зазначення назви товару у податковій накладній» державна податкова служба звертає увагу, що назви товарів у номенклатурі податкової накладної повинні вказуватися виключно державною (українською) мовою. Виключенням є лише випадки неможливості перекладу з іноземної мови торгової марки або назви товару на державну мову. Тому з метою збереження ідентифікації товару в податковій накладній в графі 3 "Номенклатура товарів/послуг продавця" допускається зазначати назву торгової марки, назву товару та номенклатуру товару у вигляді абревіатури на будь-якій іноземній мові без перекладу його на державну мову.

6. Обов’язкові реквізити податкової накладної.

Перелік обов’язкових реквізитів податкової накладної визначений пунктом 201.1 Податкового кодексу:

а) порядковий номер податкової накладної;

б) дата виписування податкової накладної;

в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;

г) податковий номер платника податку (продавця та покупця);

ґ) місцезнаходження юридичної особи - продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку;

д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;

е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;

є) ціна постачання без урахування ПДВ;

ж) ставка податку та відповідна сума ПДВ в цифровому значенні;

з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;

и) вид цивільно-правового договору;

і) код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України);

ї) номер та дата митної декларації, за якою було здійснено митне оформлення товару, ввезеного на митну територію України.

Акцентуємо особливу увагу на тому, що якщо у податковій накладній наявні всі обов’язкові реквізити, визначені пунктом 201.1 ПКУ та вони вказані правильно, така податкова накладна вважається дійсною. Інші помилки та неточності (а саме: вирівнювання реквізитів заголовної частини не правій межі поля, використання великих літер замість малих у назві підприємства чи номенклатурі товарів, «невірний» формат адреси продавця чи покупця, відсутність номерів телефону та ін.) не можуть призвести до невизнання права на податковий кредит по такій податковій накладній (питання 7 Наказу ДПСУ від 16.02.2012 №127).

7. З якої дати та у якій графі у податкових накладних слід вказувати номер та дату ВМД? Чи є офіційні роз'яснення з цього приводу?
Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо Державної податкової служби та у зв’язку з проведенням адміністративної реформи в Україні" №5083-VI від 05.07.2012 набрав чинності з 12.08.2012 року. Але ДПС досить швидко відреагувала на зміни, внесені у Податковий кодекс щодо дати на номеру вантажної митної декларації у податковій накладній та написала листа від 21.08.2012 р. N 1272/0/71-12/15-3117. У вказаному листі, податкова служба роз'яснює, що вказувати номер та дату ВМД у податковій накладній, треба буде лише з того моменту, коли до форми податкової накладної будуть внесені зміни, а не з 12.08.2012 року, тобто не з моменту набрання чинності законом №5083.
Тобто для платників ПДВ на сьогодні є 2 варіанти дій:
1-й. Діяти за листом від 21.08.2012 р. N 1272/0/71-12/15-3117, тобто з 12.08.2012 року до моменту, коли до форми податкової накладної будуть внесені зміни, взагалі не вказувати номер та дату ВМД у податковій накладній.
«Мінусом» цього варіанту є те, що з 12.08.2012р. при цьому буде порушуватися норма пункту 201.1ї) Податкового кодексу та податкова накладна не буде містити один з обов'язкових реквізитів. Однак відповідно до п.53.1 ПКУ «Не може бути притягнуто до відповідальності платника податків, який діяв відповідно до податкової консультації, наданої йому у письмовій або електронній формі, а також узагальнюючої податкової консультації, зокрема, на підставі того, що у майбутньому така податкова консультація або узагальнююча податкова консультація була змінена або скасована». Але оскільки роз’яснення з цього приводу надано не у формі узагальнюючої податкової консультації, а у формі листа, ми наполегливо рекомендуємо платникам ПДВ, що обрали цей варіант, а особливо їх контрагентам-покупцям отримати індивідуальну податкову консультацію з цього приводу.
2-й. Поки до форми податкової накладної не внесені відповідні зміни, можна вказувати номер та дату ВМД відповідно до якої було здійснено митне оформлення товару, у графі "номенклатура товару". Нагадаємо, що така сама ситуація була і тоді, коли до обов'язкових реквізитів податкової накладної був доданий новий реквізит "код УКТ ЗЕД".
За відсутності індивідуальної податкової консультації з підтвердженням змісту листа від 21.08.2012 р. N 1272/0/71-12/15-3117 ми рекомендуємо перевізникам – учасникам Асоціації при взаємовідносинах з контрагентами обрати усе ж таки 2-й варіант.

8. Чи можна виписати одну підсумкову податкову накладну за день, якщо за цей день було декілька оплат або відвантажень?

Узагальнюючою податковою консультацією від 16.02.12 №127 (Питання 2), визначено, що у випадку отримання кількох авансових платежів протягом одного дня від одного і того ж покупця за один і той же товар в межах одного і того ж договору, не буде вважатися помилкою, коли постачальником буде виписана одна податкова накладна на загальну суму таких авансових платежів.

9. На протязі якого періоду платник ПДВ може включити податкову накладну до складу податкового кредиту?

Згідно пункту 198.6 ПКУ, платник ПДВ має право включити податкову накладну до складу податкового кредиту протягом 365 від дати її виписки. При цьому ніякого документального підтвердження отримання податкової накладної з запізненням не вимагається (лист ДПСУ 13.01.12 №1120/7/15-3417-22 та Питання 9 Узагальнюючої податкової консультацієї від 16.02.12 №127).

Тобто отримувач може навіть отримати ПН у день її виписки, а включити до складу податкового кредиту на протязі року.

10.   Які особливості заповнення реквізиту «вид договору» податкової накладної?

Згідно пункту 4 Наказу №1379 у графі "Вид цивільно-правового договору" податкової накладної зазначається вид цивільно-правового договору згідно з видом договірних зобов'язань, визначених Цивільним кодексом України. Наприклад договір про надання послуг, договір купівлі-продажу, договір перевезення, договір транспортного експедирування і таке інше.

Ні в якому разі не потрібно у цій графі вказувати якісь інші подробиці укладеного договору (наприклад «договір про надання юридичних послуг» чи «договір міжнародного перевезення вантажу»).

11.         Який вид договору вказується у випадку усної домовленості без укладання письмового договору?

В цьому випадку також вказується вид договору згідно з видом договірних зобов’язань, визначених ЦКУ. Виходити треба з сутності господарської операцій, яка здійснюється за усною домовленістю. При цьому у графі щодо дати договору вказується дата виконання усної домовленості, а в графі номер договору ставиться прочерк.

12.   В яких випадках треба вказувати код товару згідно УКТ ЗЕД?

Згідно з пунктом 201.1 Податкового кодексу код товару згідно УКТ ЗЕД вказується у разі постачання підакцизних товарів або товарів, ввезених на митну територію України. При цьому, код УКТ ЗЕД вказується на всіх ланках постачання, а не тільки при першій поставці особою, яка була безпосереднім імпортером.

13.         Як дізнатися код товару за УКТ ЗЕД?

У своєму листі від 15.02.2012 №4621/7/15-3417-20 «Щодо зазначення коду УКТ ЗЕД у податковій накладній» податкова служба звертає увагу, що у податковій накладній слід вказувати виключно код УКТ ЗЕД, вказаний у вантажній митній декларації, якою були оформлені такі товари при їх ввезенні.

А взагалі довідник кодів УКТ ЗЕД затверджено Законом України «Про митний тариф України» від 05.04.2001 №2371-III.

Посилання на цей Закон:

http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2371%D0%B0-14; http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2371%D0%B1-14; http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2371%D0%B2-14; http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2371%D0%B3-14

14.   Як відобразити знижку на товар чи послугу у податковій накладній?

Надання знижки ніяк не відображається у податковій накладній. У ній зазначається виключно кінцева сума з урахуванням знижки.

15.   На які операції виписується податкова накладна?

При здійсненні яких операцій слід виписувати податкову накладну підказує сама її форма, а саме графи з 8 по 11. Тобто:

-          на операції, оподатковувані за ставкою 20% – звісно виписується;

-          на операції, оподатковувані нульовою ставкою – виписується;

-          на операції, звільнені від оподаткування – виписується (пункт 201.5 ПКУ);

-          на операції, що не є об’єктом оподаткування – єдиний випадок, коли не виписується (відповідь з БПЗ).

16.   Які податкові накладні підлягають реєстрації у Єдиному державному реєстрі податкових накладних?

Реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають наступні податкові накладні (пункт 11 Підрозділу 2 Перехідних положень Податкового кодексу):

-          ПН, сума податку на додану вартість яких перевищує 10 тис.грн.;

-          ПН, виписана при здійсненні операцій з постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України (незалежно від суми ПДВ у такій податковій накладній).

17.   Яка відповідальність чекає на платника ПДВ за неправильне заповнення податкової накладної?

На платника ПДВ, який виписав податкову накладну з порушенням законодавчих норм може чекати адміністративна відповідальність за порушення встановленого порядку ведення податкового обліку, передбачена статтею 163-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (до 170 грн.).

А ось отримувач товарів, у разі якщо у податковій накладній будуть відсутні або неправильно заповнені обов’язкові реквізити, передбачені пунктом 201.1 ПКУ, або податкова накладна (у разі необхідності) не буде зареєстрована у Єдиному реєстрі податкових накладних може втратити право на податковий кредит. Єдиний спосіб для отримувача товарів чи послуг уникнути покарання, подати скаргу на свого постачальника.

У випадку отримання податкової накладної, виписаної повністю на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою, і у якій будуть відсутні або неправильно заповнені обов’язкові реквізити, передбачені пунктом 201.1 ПКУ, жодних наслідків для її отримувача чинним законодавством не передбачено.

18.   Хто повинен підписувати податкову накладну ? Якою печаткою має скріплюватись податкова накладна?

Усі екземпляри ПН підписуються особою, уповноваженою платником податків здійснювати постачання товарів/послуг (обов’язково працівником продавця, але не обов’язково бухгалтером).

Але звертаємо увагу учасників на те, що паперову та електронну форму має підписувати одна й та ж особа.

ПН скріплюється основною печаткою платника-продавця або спеціально виготовленою печаткою "Для податкових накладних".

ПН, виписана філією або іншим структурним підрозділом, скріплюється печаткою платника-продавця, яка, окрім реквізитів такого платника податків, може містити найменування філії (п. 16 Порядку № 1379)

За консультаціями та більш детальною інформацією звертайтесь до Фінансово-економічного департаменту

Контактні особи:

Гужевська Тетяна Костянтинівна, тел. 044-201-54-53, e-mail: gtk@asmap.org.ua

Заболотня Ірина Федорівна, тел. 044-201-54-81, e-mail: irinaz@asmap.org.ua
Рекомендуємо до співпраці
www.uts.in.ua
Стратегічний партнер
http://www.asmap.org.ua/nkc/nkc2021.pdf
https://lex-truck.com.ua
http://www.tirepd.org/
www.iru.org/index/transpark-app
www.busandcoach.travel
dalnoboy.com
Copyright © by AsMAP        Powered by Vis-A-Vis